تبلیغات
وبـلاگ تـخـصـصـی حـسابداری و حسابرسی - کلیاتی در مورد سازمانهای هلدینگ - قسمت سوم
وبـلاگ تـخـصـصـی حـسابداری و حسابرسی
کفی بالله حسیبا

 

 

کلیاتی در مورد سازمانهای هلدینگ - قسمت سوم

ویژگیهای شرکت های هلدینگ :[1]

امروزه در عرصه رقابت تجاری چه ملی و چه بین المللی دیگر صحبت از شرکتهای منفرد و یا سازمانهای محدود نیست بلکه همه جا صحبت از گروه شرکتهاست .

امروزه این شرکتهای گروهی و عظیم در زمینه های مختلف فعالیت بازرگانی، صنعتی ، حمل ونقل، تحقیقات و غیره به تدریج جایگزین شرکتهای منفرد قدیمی گردیده اند. این گروههای عظیم از چندین شرکت مختلف تشکیل می گردند، که با داشتن امکانات مالی هنگفت و تخصص های گوناگون قادرند با در نظر گرفتن تمام جوانب مسائل بازرگانی تصمیمات لازم را با کمترین هزینه اتخاذ نمایند و آن را در کوتاه ترین مدت به مورد اجرا در آورند.

آنچه در زیر به عنوان ویژگیهای شرکتهای هلدینگ بیان گردیده مربوط به دو گروه از شرکتهاست :

1-   آن دسته از شرکتهای سهامی که علاوه بر عملیات بازرگانی معمول قسمتی از سرمایه خود را صرف خرید سهام و سرمایه گذاری در شرکت های دیگر می کنند، این سرمایه گذاری به منظور نظارت و کنترل عملیات شرکتهای اخیر الذکر بعمل می آید . در این موارد غالبا شرکت اصلی را شرکت « کنترل کننده» می نامند.

2-   شرکتهایی که تمام سرمایه خود را صرف خرید سهام سایر شرکتها می نمایند(سرمایه آنها از سهام سایر شرکتها تشکیل گردیده است) و خود اصولا عملیات بازرگانی مستقلی ندارند.در این صورت غالبا شرکت اصلی را « شرکت دارنده» می گویند . به این ترتیب شرکت دارنده شرکتی است که به منظور کنترل عملیات شرکت یا شرکتهای دیگر تشکیل  شده و این کنترل از طریق تحصیل اکثریت سهام حائز رأی شرکتهای فرعی اعمال می شود.

-        با تفکیک بعضی از رشته های تولیدی و انتقال آن به شرکتهای فرعی می توان کاملا از معافیتهای مالیاتی مربوط به این رشته ها استفاده کرد.

-        بکارگیری درجه اهرم  مالی بالا در مقایسه با سایر شرکت ها (از طریق صورتهای مالی  تلفیقی ، ترازنامه تلفیقی ، صورت سود وزیان تلفیقی و ....)

-        استفاده از مجاری سازمانهای بازرگانی متمایز و جداگانه در بازار.

-        از نظر حقوقی هریک از شرکتهای وابسته، شخصیت حقوقی خود را حفظ کرده و صرفا از لحاظ اقتصادی مانند یک واحد بزرگ تجاری عمل میکنند.

-        کاهش ریسک به علت داشتن شخصیت حقوقی جداگانه برای هریک از شرکتهای فرعی .

-        ساختار سازمانی شرکتهای هلدینگ عملیات غیر متمرکز را در سطح ایالتی و جهانی میسر می سازد.

-        تسهیل فعالیت صادرات به علت داشتن امتیازات خاص در زمینه های سازمانی، مالی و حقوقی و ...

-        کنترل با مالکیت محدود

-        امکان رعایت قوانین مختلف در کشورهای دیگر از طرف شرکتهای فرعی به علت داشتن شخصیت حقوقی مجزا و ساخت سازمانی غیر متمرکز .

-        حرکت سریع جهت ایجاد تنوع درتولید ات شرکت های تحت کنترل .

-        امکان استفاده از مزایای مالی ومالیاتی برای آن دسته از شرکت های فرعی که در خارج از کشور استقرار دارند.

-        حذف عملیات پر هزینه انتقال عنوان مالکیت املاک و دست نخورده باقی ماندن حقوق و ادعاهای اعتبار -دهندگان.

-        امکان استفاده از توانائیها و استعداد های مدیریتی و تخصصی افراد بیشتر .

-        اگر بعضی از عملیات سود کافی نداشته باشند و بخواهند آن را تعطیل کنند کافی است که شرکت فرعی مربوطه را برچیده یا سهام آن را بفروشند. در حالی که اگر کلیه عملیات در یک شرکت واحد متمرکز باشد تعطیل قسمتی از عملیات آن ممکن است با اشکال مواجه شود.

-        ممکن است تولید محصول بهتر کنترل شود و توزیع بهتر انجام گیرد و رقابت های ناشی از عوامل غیر اقتصادی حذف گردد.

-        برای انجام تقاضاهای فصلی یا غیر عادی ممکن است وسایل و ماشین آلات و ابزار گروه شرکت ها از شرکتی به شرکتی دیگر یا از محلی به محل دیگر منتقل شود.

-        با ایجاد سیستم شرکت های اصلی و فرعی می توان کنترل مالی شرکت ها را در شرکت اصلی متمرکز ساخته و به نحو مؤثرتری آن را اعمال نمود.

-        صرفه های ناشی از مقیاس . ( اگر افزایش میزان تولید همراه با کاهش هزینه متوسط تولید باشد بنگاه صرفه ناشی از مقیاس راتجربه خواهد نمود )

-        توان اطلاعات فنی و نتایج تجربیات گروهی شرکت ها را  جمع آوری و متمرکز کرده و بدین ترتیب وسایل بهتری برای آزمایش و تحقیقات فنی بوجود آورد.

-        سیستم حسابداری پیچیده تری که لازمه تلفیق حسابهای شرکت های اصلی و فرعی است امکان حساب سازی دراین شرکت ها را زیادتر میکند.

-        مالیات مضاعف .

-        در مواردی که کلیه سهام شرکت های فرعی در دست شرکت اصلی نباشد در نتیجه سهامداران اقلیت وجود دارند و در این حالت امکان عدم رعایت منافع اقلیت زیاد است.

-        ممکن است از معاملات بین شرکتها برای کم و زیاد کردن منافع هریک از شرکتهای عضو گروه استفاده کرد.

-        سهولت انحلال اجباری .

-        ورشکستگی یا عدم موفقیت هر یک از شرکتها ممکن است اثر نامطلوبی روی شرکت هاب عضو گروه داشته باشد.

-        تحدید رقابت ممکن است سبب شود که قیمت ها به طور غیر عادی بالا نگه داشته شوند.

-        ممکن است صرفه جویی در هزینه های تولیدی منجر به تقلیل قیمت ها که مالا به نفع مصرف کننده است، گردد.                                      

انواع شرکتهای هلدینگ

هلدینگ ها درجهان 4 نوع هستند. نوع اول هلدینگ هایی که از تجربه یک شرکت بزرگ که کماکان خود آن شرکت امر عرضه محصول نهایی را برعهده دارد به وجود آمده اند( نظیر ایران خودرو) نوع دوم هلدینگ های محصولی که همه شرکتهای آن یک نوع محصول  تولید می کنند . نوع سوم هلدینگ های زنجیره تامین ( نظیر هلدینگ های نفتی که از اکتشاف تا پخش را درقالب شرکتهای مختلف دنبال می کنند) . نوع چهارم هلدینگ مختلط است.

شرکتهای هلدینگ دو نوع استراتژی دارند: اول اینکه چه شرکتی را داشته باشند که این مساله نیز خیلی شبیه شرکتهای سرمایه گذاری ا ست. دو اینکه چگونه شرکتهای تابعه را مدیریت کنند .

دلایل تشکیل شرکتهای هلدینگ

 اول آنکه درطول تاریخ فعالیتهای تجاری به تدریج گسترش و توسعه پیدا کردند، به نحوی که محصولات چه از لحاظ فرآیند تولید و چه از لحاظ ساختار  بسیار پیچیده شدند . پیش از این، محصولات دریک فرآیند ساده تولید می شدند و به لحاظ ساختار هم نستباٌ ساده بودند. اما در دنیای امروز، غالب محصولات به لحاظ فرآیند تولید و ساختار، از فناوریهای مختلف و متنوعی استفاده می کنند. برای مثال خودروی امروزی نسبت به نسلهای اولیه خود، از صنایع مختلفی بهره می  گیرد ، از صنایع شیشه و پلاستیک گرفته تا صنعت مکانیک و الکترونیک ، در تولید خودروی امروزی نقش دارند. بنابراین شرکتهایی که به تولید این محصولات می پردازند، برای پوشش و مدیریت این فناوریها ، ساختار هلدینگ را به خود میگرند.

دلیل دیگر، گستردگی جغرافیایی فعالیتهای تجاری است . در واقع مزیتهای نسبی فراوانی در گستره جغرافیایی فعالیتهای تجاری وجود دارد. به طور مثال به نیروی ا نسانی ارزان، فراوانی ارازنی منابع انرژی و مواد اولیه ومزیتهای مالیاتی می توان اشاره کرد. شرکتها برای استفاده از این مزیتها، فعالیتهای خود را د رمناطق تجاری مختلف توسعه میدهند و مدیریت این فعالیتها در این مناطق، به نوعی استفاده از ساختار هلدینگ را به شرکتها دیکته میکند . در واقع یکی از دلایل شکل گیری شرکتهای چند ملیتی، بهره گیری از همین مزیتهای نسبی در کشورهای مختلف است.

دلیل سوم ، مسئله مصون سازی سرمایه گداری هاست که از طریق ایجاد تنوع در فعالیتهای تجاری محقق می شود  در این حوزه هم، گسترش فعالیتها در زمینه های مختلف تجاری، مدیریت شرکتها را به سمت ایجاد و شکل گیری ساختار هلدینگ سوق میدهد.

و دلیل چهارم بخصوص برای شرکتهای سرمایه گذاری خارجی مسایل حقوقی آنهاست. زیرا اگر شرکتهای هلدینگ می خواستند برای مثال در ایران فعالیت کنند و پرونده حقوقی برایشان تشکیل شود، این مساله به شرکت مادر سرایت نکند. برای همین به ایجاد شرکتهای محلی اقدام می کردند و به این ترتیب با روشهایی خودشان را از پیامدهای حقوقی این توسعه جغرافیانی خصوصاٌ در کشورهای خارجی، مصون می کردند.

اصولا هلدینگ بعلل زیر تشکیل و سازماندهی میشوند.[2]

1-   شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در زمینه ها وحوزه های کاری مرتبط

2-   ایجاد توان چانه زنی قوی درمعاملات تجاری و بازرگانی

3-   ایجاد توازن و برقراری هارمونی  بین مجموعه های تحت پوشش

4-   ایجاد کانال واحد ارتباطی با مراجع هدایتی و نظارتی بالاتر

5-   متحد کردن توان متفرق شرکتها و موسسات

6-   تلاش برای ورود به حوزه های جدید کاری (مرتبط یا غیر مرتبط با زمینه  اصلی فعالیتی که هلدینگ براساس آن شکل گرفته است)

7-   ایجاد نقاط ثقل اقتصادی

8-   ایجاد شرایط مساعد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی برای شرکتهای عضو گروه

9-   ایجاد توان تخصصی برای مطالعه وبررسی بر روی فرصت های متنوع اقتصادی

10 ایجاد توان مالی مناسب بطوریکه دریک دوره معین بطور متوسط حداکثر از 90% از نقدینگی شرکت استفاده شده وحداقل 10% از آن ثابت و دست نخورده باقی بماند.

11- تلاش برای جدا کردن مالکیت از مدیریت

12- سوق دادن بنیانگذاران سازمان از فعالیتهای اجرایی به فعالیتهای ستادی و پشتیبانی و ورود به عرصه های سرمایه گذاری بطوریکه دراکثر منابع موضوع سرمایه گذاری و کنترل سهام از وجود مشترک اقامه شده  درتعریف شرکت های هلدینگ است.



[1] - صالح اردستانی، عباس. الزامات سازماندهی به شکل هلدینگ برای سیستم مالی شرکتها در ایران. کارشناسی ارشد (مدیریت بازرگانی)، دانشگاه علامه طباطبائی

[2] - امیران- حیدر- شرکت مشاورین کیفیت ساز




طبقه بندی: سازمانهای هلدینگ - سوم، 
برچسب ها: کلیاتی، در، مورد، سازمانهای، هلدینک، قسمت، سوم،
ارسال توسط محمد فراهانی

VPN setup

قالب وبلاگ

دانلود رایگان